Черният чай: произход, ползи и разлики от зеления


Някои хора обичат да го пият горещ, други – студен, но културите в цял свят са единодушни за едно нещо: чаят е невероятно питие. От китайската чайна церемония до английския чай: тази напитка е част от живота на милиони хора през вековете. Макар, че на пръв поглед няма нищо изненадващо в черния чай, той има легендарно минало и впечатляващ списък с ползи за здравето.

Богатото минало на черния чай

Черният и зеленият чай действително идват от едни и същи растения: Camellia sinensis assamica и Camellia sinensis sinensis. Разликата е в това, че зеленият и черният чай се обработват по различни начини, което води до различия в цвета и вкуса.

В Китай се пие зелен чай от хиляди години, но става популярен в други части на света през 30-те години на миналия век.

Черният чай се произвежда по метода на окислението. То води до силния вкус и черния цвят.

Търговията с чай през 1700 г, е била много доходоносна, но зеленият чай, както се оказва, не запазва капествата си по време на транспортирането, ето защо англичаните предпочитат черния чай, докато източните традиции предпочитат зеления чай.

Чай с лед, слънчев чай, Ърл Грей, цейлонски, английски – това са различни варианти на черния чай. Той се сервира горещ, студен, подсладен и неподсладен. Някои му прибавят мляко, захар, лимон или мед.

Всички сортове чай имат различни вкусове, а предпочитанията за вкус могат да бъдат определени от региона. Например, в южната част на Америка, се предпочита сладкият чай. Англичаните пият горещ чай със сладки, в средата на деня, а в Турция черният чай се сервира горещ в малки чаши с няколко захарни кубчета.

Много черни чайове имат своето име според региона на произход. Например, Цейлонският чай се произвежда в Шри Ланка, а чаят Darjeeling идва от Индия. Други имена като слънчевия чай, са свързани с начина на приготвяне на напитката.

Черен или зелен?

Със сигурност се чудите за разликата между двата най-популярни чая. Както бе споменато по-рано, зеленият чай е направен от неокислени чаени листа, а черният чай е напълно окислен. Зелените листа на чая са тъмнозелени, а след приготвяне те се оревръщат в светло зелена или златна на цвят напитка.

Окислителният процес дава на чая тъмен цвят. При варенето напитката има тъмен червеникаво-кафяв цвят. Ето защо, черният чай често се нарича “червен чай” в Китай. Зеленият чай има лек аромат, докато черният чай има по-силен и богат вкус.

Вкусът може също да варира в зависимост от начина на приготвяне на листата.

Пакетираният чай е случайно изобретение, което е станало популярно сред тези, които са постоянно на път, но ако сте ценители на този чай, е необходимо да се обърне внимание на качеството на листата. Често те са нарязани на ситно и обикновено са с лошо качество.

Черният чай съдържа 25-48 мг кофеин на 250 мл, в сравнение с 25-29 мг в зеления чай. В зависимост от качествето на листата и методите на приготвяне, зеленият и черният чай може да имат количество кофеин, по-малко от чаша кафе (около 95-165 мг на 250 мл.

Невроятните ползи от черния чай за здравето

Листа и стъбла от черен чай се използват за медицински цели. Напоследък се появяват все повече и повепе изследвания, които потвърждават ползите от черния чай за здравето.

  • Черният чай е богат на антиоксиданти, като полифеноли, катехини и теафлавини. Антиоксидантите помагат да се намалят признаците на стареене, предотвратявайки увреждането на вашата ДНК. Освен това, те могат да намалят риска от развитие на определени видове рак.
  • Черният чай съдържа кофеин и теофилин, които имат лек стимулиращ ефект. Според някои източници, черният чай предотвратява остеопороза и диабет тип 2, но са необходими повече изследвания, за да се потвърдят тези предположения.
  • Черният чай е добър за вашите зъби само ако не добавяте захар към напитката. Черният чай предотвратява образуването на плака и убива бактериите, които се размножават в устната кухина.
  • Пиенето на чай е чудесен начин да се поддържа здравето на сърдечно-съдовата система. Само една чаша чай може да предотврати главоболие, да понижи холестерола и високото кръвно налягане. Редовната консумация на черен чай предотвратява атеросклерозата.
  • Изненадващо, черният чай може да има успокояващ ефект върху храносмилателната система. Танините в чая, го правят ценен за лечението на диария и други състояния на храносмилателната система.

Качеството на съставките е от значение

Тъй като оснивната съставка на чая е водата, трябва да сте сигурни, че използвате добра вода за варене. Понякога водата има силен вус на хлор, който ще повлияе на качеството и вкуса на напитката. Ако е възможно, използвайте филтрирана вода.

Има различни видове чаени листа. Нсй-евтините и най-нискокачествените чайове обикновено се опаковат в плоски, кръгли или правоъгълни торбички.

Насладете се на успокояваща и и освежаваща напитка

Много хора преваряват водата за чай, но не правете това. Загрявайте водата докато кипне. Добавете 1 чаена лъжичка листа или пакетче във водата и оставете да престои 1-2 минути. Ако листата престоят във водата по-дълго, напитката може да стане горчива.

След като сте отстранили листата, може да се насладите на чая. Някои хора добавят малко количество подсладител в чашата,но това зависи от личните предпочитания. Въпреки че паят с лимон или мед е несъмнено вкусен, може да се насладите на вкуса му и без добавки.

Универсалността на тази напитка, многото ползи за здравето и богатата история, която засяга различните култури по света, правят чая отлично допълнение към всяка кухня.

lipoin-728x90-1-new3

Автор: Mariela

Споделете в

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*