Добрите мазнини: всичко за омега-3

Може би лекарите ви съветват да премахнете мазнините от диетата, но не всички мазнини са вредни.

Например, омега-3 мастни киселини са полезни мазнини с положително влияние върху здравето. Проучванията показват, че те намаляват риска от сърдечно-съдови заболявания, защитават срещу депресия, деменция, рак и артрит.

Омега-3 мастни киселини са част от много храни. Мазнините, съдържащи се в рибата, наречени DPA и ЕРА, са най-полезни. Друга форма, известна като АLA се съдържа в маслото, орехите и листните зеленчуци.

Смята се, че омега-3 мастни киселини помагат в борбата с болестите, чрез намаляване на възпаления на кръвоносните съдове, ставите и други части на тялото. Те също така, намаляват риска от сривове на сърдечния ритъм. Тялото ни не може само да произвежда омега-3, затова трябва да си ги набавяме чрез храната.

Ако вече сте претърпели инфаркт, омега-3 мастни киселини могат да помогнат за намаляване на риска от смърт от сърдечен удар. Проучвания показват, че тези случаи са много по-рядко срещани при хора, които редовно консумират риба.

Омега-3 мастни киселини имат стабилизиращ ефект върху сърцето. Те намаляват сърдечната честота, риска от застрашаващи аритмии на сърдечния ритъм. За да почувствате положителния ефект на омега-3, яжте риба, орехи, броколи, зелен боб и соя.

Омега-3 мастни киселини могат да намалят нивото на триглицеридите под формата на мазнини в кръвта, които се свързват с болести на сърцето. За съжаление, омега-3 помагат за увеличаване както на добрия, така и на лошия холестерол. Консултирайте се с вашия лекар, преди да приемате продукти, съдържащи омега-3. Единствено консумацията на риба, не крие подобна опасност.

Проучвания показват, че омега-3 мастни киселини, макар и незначително, но помагат за намаляване на кръвното налягане. Ако имате високо кръвно налягане, заедно с диетата и лекарствата, може да включите риба в менюто си.

Избягвайте пушени риби и сол.

Учените не са единодушни по въпроса, дали омега-3 мастни киселини са свързани с риска от инсулт. Тъй като омега-3 укрепват кръвоносните съдове, те може да помогнат за предотвратяване на исхемични инсулти, причинени от блокиране на артериите. Все пак, много високи дози на хранителни добавки, съдържащи омега-3, могат да повишат риска от хеморагични удари.

Проучванията показват, че омега-3 мастни киселини могат да облекчат симптомите на болка в ставите при хора , с ревматоиден артрит. В допълнение, диета, богата на омега-3, може да повиши ефективността на противовъзпалителните лекарства.

Учените смятат, че омега-3 мастни киселини имат положителен ефект върху настроението, както и да увеличават ефективността на антидепресантите. Доказано е, че в страните, които се характеризират с висок прием на омега-3 мастни киселини, броят на пациентите с депресия е много по-малък. Но за да се твърди това със сигурност, са необходими повече изследвания.

Има известни доказателства, че омега-3 мастни киселини предотвратяват деменция и подобряват психичните функции. Някои изследвания показват, че при по-възрастни хора, в чиято храна се съдържат повече омега-3, има по-малка вероятност, да се разболеят от Алцхаймер.

Учените смятат, че омега-3 мастни киселини могат да намалят риска от развитие на рак на ректума, рак на гърдата и рак на простатата.

Омега-3 са изключително важни за развитието на мозъка на децата, но на малки деца не се препоръчва да се дава пържена риба. Педиатрите препоръчват, когато се оформя детското меню, да се избягват риби като скумрия и риба тон.
Най-добрият източник на Омега-3 мастни киселини, това е прясната риба. Трябва да се отбележи, че някои видове риба са по-полезни. Най-голямо количество омега-3 са открити в херингата, пъстървата, сардината, аншоата и риба тон. Препоръчително е тези риби да се консумират най-малко два пъти седмично. Можете и да приемате тази важна аминокиселина и като хранителна добавка, като на тази на фирмата Булгарикус.

Един от най-популярните видове е риба тон. Тя съдържа много протеини и 8 незаменими аминокиселини. Риба тон е един от шампионите по съдържание на омега-3 мастни киселини. Най-ценна в това отношение е бялата риба тон.
За бременни и кърмещи жени, както и деца има известен риск, свързан с живака, съдържащ се в рибата. Ето защо, трябва да се спазват някои ограничения: риба тон, сьомга, треска, сом и скариди, не бива да се консумират повече от 350 грама на седмица.

Ако не сте любители на рибата, може да използвате хранителни добавки с омега-3. Един грам на ден се препоръчва за хора със сърдечносъдови заболявания. Не забравяйте, че високи дози омега-3, може да повишат риска от кървене, както и да намалят или увеличат ефекта от някои лекарства, които приемате. Винаги се консултирайте с вашия лекар, преди да започнете прием на тези или други добавки.
Ако сте вегетарианци и не консумирате риба и рибено масло, може да получите омега-3 мастни киселини от водорасли, орехи, броколи, грах и спанак.

lipoin-728x90-1-new3

Автор: izdrave

Споделете в
468 ad

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*