Как да консумираме въглехидрати, без да качваме килограми?

Първото правило за намаляване на теглото – да се намалят въглехидратите. Но, според един от най-добрите западни диетолози Райън Ламбърт, това схващане е съвсем погрешно!

Поради нарастващата популярност на диетата на Аткинс и кетогенната диета (диета с ниско съдържание на въглехидрати и високо съдържание на мазнини), много от нас се страхуват от въглехидратите. Но те са сложни елементи, така че не може всички въглехидрати  да се считат за вредни.

Рафинираните и сложните въглехидрати са много различни едни от други, затова е важно да ги различавате.

Нашият мозък се нуждае от глюкоза за производство на енергия. Много проучвания от уважавани университети и изследователски центрове, са показали, че устойчивото нишесте (което се съдържа във въглехидратите) ни помага да  изгаряме повече калории, отколкото консумираме, позволявайки ни да се чувстваме по-енергични и по-малко напрегнати.

Разбира се, има въглехидрати и въвъглехидрати – изберете овесена каша вместо бисквити и ще се чувствате сити по-дълго време и по-енергични.

Яжте правилните въглехидрати

Да вземем картофите като пример – Ламбърт ги нарича склад на фибри с ниска плътност и енергия.

От друга страна, обикновено ядем картофите пържени, със сол и с различни сосове. По този начин, картофите се превръщат в мазен висококалоричен продукт, с който лесно се преяжда.

Като полезна актернатива, специалистите по хранене препоръчват да пържим картофите, нарязани на едро, със зехтин и розмарин.

Нисковъглехидратен не означава кетогенен

Когато сте на кетогенна диета, обикновено се консумират до 50 грама въглехидрати на ден (което всъщност е много малко) и няколко пъти повече мазнини.

Кетозата (преход от изгаряне на въглехидрати към изгаряне на мазнини) може да бъде много полезен метаболитен процес, особено за хора с определени медицински състояния като диабет, метаболитен синдром, епилепсия или затлъстяване, но нисковъглехидратната диета не е единственият начин да започне този процес.

Можете да стартирате кетозата, като консумирате до 100-1150 грама въглехидрати на ден, включвайки няколко плода и дори малко количество нишестени храни като картофи.

Не всички въглехидрати са чиста захар

Има много различни видове захар, включително глюкоза, фруктоза и галактоза.

Докато мастните захари се състоят наполовина от глюкоза и фруктоза, нишестето е чиста глюкоза. Фруктозата може да предизвика тревожност, но нишестето няма същия ефект върху тялото ни. Балансираното хранене с ограничени порции сложни въглехидрати, може да помогне да се освободим от наднорменото тегло.

При диета с ниско съдържание на въглехидрати, повечето хора преминават към храни, с високо съдържание на мазнини и калории. – дори и здравословните мазнини, ако са в големи количества, може да доведат до проблеми с наддаването на тегло.

Порциите са от решаващо значение, независимо от диетата, която следвате. Много често, нискокалоричните диети водят до увеличаване на теглото, особено сред хората, които са склонни да преяждат.

Препоръчваме ви да се съсредоточите върху хранителните вещества, а не върху калориите. Струва си да знаете, че един грам мазнини съдържа повече калории отколкото един грам въглехидрати и протеини.

Въглехидратите съдържат и фибри, които не се усвояват от тялото. В червата има бактерии, които ги усвояват и ги превръщат в полезни съединения.

С други думи, фибрите са важни за чревното здраве, което се свързва с поддържането на здравословно тегло. Някои изследвания дори показват, че фибрите, особено разтворимите (например в овеса), могат да доведат до загуба на тегло и подобряване на нивата на холестерола.

Яжте повече зеленчуци и пълнозърнести храни, за да увеличите приема на фибри.

Всеки, който е опитал диетата на Аткинс, вероятно ще св съгласи, че живот без въглехидрати, ни прави раздразнителни, провокира промени в настроението ни и намалява концентрацията. Всичко това е така, защото въглехидратите играят важна роля в производството на серотонин – хормонът на щастието.

Една от аминокиселините, триптофан, играе ключова роля в този процес. За да пресече кръвната бариера на мозъка, тя се нуждае от въглехидрати. Триптофанът се превръща в серотонин, а серотонинът в мелатонин, който участва в цикъла на съня. Ето защо, въглехидратите ни правят щастливи и помагат за подобряване на съня, а тези два фактора са важни за загубата на тегло.

Невъзможно е, да се изключат въглехидратите завинаги

Въпреки, че някои хора първоначално губят тегло при диета с ниско съдържание на въглехидрати, повечето от тях не могат постоянно да се придържат към нея.

Временните диети не са ефективни. Всички ние трябва да се придържаме към балансирано хранене.

Всъщност, всичко е много просто: ако искате да отслабнете, контролирайте размера на порциите, избирайте здравословни храни, движете се, спортувайте, и така ще изгаряте повече калории, отколкото консумирате.

lipoin-728x90-1-new3

Автор: Mariela

Споделете в

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*