Как да се справим с неразположенията при пътуване?

Много от функциите на организма, като температура, сънливост, сексуално желание, яснота на мисълта се променят вследствие биоритъма на организма

При пътуване със самолет, например, през различни часови пояси,,денононощието се удължава или скъсява, в зависимост от това, в каква посока се движим (запад или изток). Такава ситуация разстройва нормалния цикъл на сън и бодърстване , както и хормоналните ритми на тялото ни. Могат да се появят дехидратиране, гадене, повръщане отпадналост и други неприятни усещания.

Биоритъмът на организма в нормално състояние е в синхрон с природните условия, като време, температура, осветеност. Дейността на хипоталамуса,, епифизата и хипофизата контролират биоритъма и хормоналната активност на организма. Степента на осветеност предизвиква реакцията на епифизата, която произвежда мелатонин, който се увеличава през тъмната част на денонощието и намалява през деня. Поради тази причина, нивото на мелатонина определя готовността на тялото за сън. При многочасов самолетен полет се явява умора, поради нарушения биоритъм на организма. Обикновено такива са симптомите при проблеми със съня, махмурлук, отпадналост и др. Получават се нарушения на концентрацията и паметта. Интересното е, че когато самолетът пътува в източна посока, тези симптоми се засилват, а когато полетът е в посока запад – отслабват.

Препоръки, за мерки преди и по време на полет:
* Да не се пътува изморен. Преди полет е добре да си починем и наспим
*  Няколко дни преди полет на изток, е добре да си лягате по- рано, за да се адаптирате по-лесно към часовия пояс.
* Ако пътуването ще е на запад- лягайте си с няколко часа по-късно от обичайното.
* Първото нещо, което трябва да се направи при качването на борда е, да се премести часовника спрямо часовото време на дестинацията. Добре е по време на полета , постепенно да нагодим биоритъма си ,за да се чувстваме по-комфортно при кацането
*  По време на полет да се поемат повече течности (вода и сокове). Не се препоръпват алкохол и кафе, защото те дехидратират организма, а газираните напитки водят до подуване на корема.
* Не яжте пикантни храни преди и по време на полет . Ако внезапно почувствате глад, добре е да сте запасени с плодове.
* На всеки два часа се разхождайте за десетина минути за да избегнее риска от тромбофлебит и да намалите подуването на ходилата от дългото седене. Движете глезените, за да възстановите кръвообращението.
* Не бива да се кръстосват крака, докато седите в самолета. Това води до оток на ходилата и глезените.
* Добре е, по врене на полет да поспите, което може да се постигне със следното упражнение: вдишайте дълбоко, докато дробовете и коремът се изпълнят с въздух. Бройте бавно до пет и издилайте през устата. Повторете пет пъти и сънят почти веднага ще ви споходи.
* Ако усетите леко гадене, напръскайте кърпичка с гераниево или лавандулово масло и вдишвайте
* Масажирайте периодично раменете и шията, за да спадне напрежението.
* Тъй като въздухът в самолета е сух, по време на полета намажете лицето и ръцете с хидратиращ крем, за да се предотврати изсушаването на кожата.
* Ако понасяте по-тежко пътуванията, може да приемате мелатонин в продължение на няколко дни преди полета, за да намалите риска от прилошаване.
* Ако самолетът ви кацне през светлата част на деня, излезте навън поне за един час. Така по-лесно ще се адаптира биологичният ви часовник.
* Без значение колко сте уморени,опитайте да не заспивате, а,да си легнете според местното време.
* Дори и да не ви се спи, си легнете в нормалния за местното време час..
* Ако имате възможност, след полета вземете вана с добавени няколко капки евкалиптово или ментово масло, коет ще подейства освежаващо и ободряеащо.

lipoin-728x90-1-new3

Автор: izdrave

Споделете в

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*