Месо, риба, яйца в храненето на възрастни и деца

Продуктите от животински произход са богат източник на протеини, витамин А и лесно смилаеми железни и фолиеви продукти. Месото и рибата са най-добрите източници на цинк, докато млечните продукти са богати на калций. Месо, риба и морски дарове допринасят за усвояването на не-хем желязо, и в допълнение, месото(особено черния дроб и други вътрешни органи) е добър източник на хем желязо.

Ние сме свикнали да свързваме месото с предотвратяването на дефицит на желязо. Консумацията на излишни протеини обаче е неефективна, тъй като излишните протеини се превръщат в енергия и се съхраняват като мазнини, ако тази енергия не се изразходва незабавно. Ако енергията е необходима веднага, тя е много по-ефективна ако се полупи от продукти с висока енергийна плътност, богати на микронутриенти, а не от протеини.

Месо

Хранителните вещества се съдържат в мазни и нискомаслени месни тъкани в различни концентрации, а концентрацията в немаслените тъкани е по-висока. Следователно, енергийната стойност и концентрацията на почти всички хранителни вещества се определя от съотношението на мастните и немаслените тъкани.

Нискомасленото месо съдържа значителни количества протеини с висока биологична стойност, но също така е важен източник на минерали, като желязо и цинк. Малките деца могат да изпитват трудности да ядат месо, тъй като има трудносмилаеми влакна, така че е добре то да се използва за допълващи храни, като предварително бъде смляно.

Риба и морски дарове

Рибата е важен източник на висококачествени протеини, осигуряващи същите количества като нискомасленото месо за единица тегло на продукта. Освен това, всяка риба, сладководна или морска, както и мекотелите са богати източници на незаменими анинокиселини. Тези протеини са придружени от много малко количество мазнини в бялата риба и мидите, докато в мазните риби (сьомга, риба тон, сардина, херинга и скумрия) се съдържа висок процент на полиненаситени мастни киселини, които са важни за развитието на нервната система. Рибата е ценен източник на желязо и цинк, които са в малко по-ниски концентрации, отколкото в месото, с изключение на мекотелите, които съдържат много микроелементи. Например, стридите са един от най-богатите източници на цинк. Морските риби са един от основните източници на йод. Трябва обаче да бъдете внимателни, тъй като съществува риск от консумиране на риба, уловена в замърсени води.

Яйца

Яйцето е универсална храна, която има висока биологична стойност. Яйчените протеини съдържат аминокиселини, от съществено значение за физическото и умственото развитие, съдържащо се в яйчените липиди, богати на фосфолипиди с високо съотношение на полиненаситени до наситени мастни киселини.

Яйцата могат да бъдат произведени с висока ефективност при сравнително ниски разходи и са ценен източник на животински протеини. Яйчените протеини се свързват с алергични реакции и поради това не бива да се дават на деца до 6 месеца. Яйцето може да бъде потенциална причина за отравяне със салмонела, така че трябва да се подлага на достатъчно продължителна топлинна обработка.

Яйцата са добър източник на желязо, така че се въвеждат рано в детското меню, главно в допълващи храни.

lipoin-728x90-1-new3

Автор: Mariela

Споделете в

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*