Митове и факти за палмовото масло

Палмовото масло е източник на наситени мазнини, тъй като съдържа 44℅ палмити и 5℅ стеаринова киселина, което повишава нивото на холестерола в кръвта и увеличава риска от сърдечно-съдови заболявания. Може би затова, палмовото масло бързо си спечели лоша слава и многобройните му предимства се игнорират.

През 90-те години, производителите на храни пишеха на етикетите на своите храни “не съдържа палмово масло”, за да привлекат вниманието и да спечелят доверието на потребителите. Въпреки това, авторитетни чуждестранни учени провеждат повече от 80 изследвания, за да разсеят митовете и да споделят истината за палмовото масло.

Положителните резултати от тези изследвания, убеждават мнозина да преосмислят предишните си преценки за палмовото масло. Най-важният момент за положителната репутация на палмовото масло е фактът, че през 1994 година, Американската агенция по храните и лекарствата (FDA) обяви забрана за използването на етикета ” не съдържа палмово масло” върху опаковките на храните.

Значително (и непрекъснато нарастващо) количество научни доказателства показват, че ефектът на палмовото масло върху нивата на холестерола в кръвта е относително неутрален в сравнение с другите мазнини и масла. Неотдавнашно проучване, сравняващо ефектите на диети, обогатени с палмово масло и маслиново масло върху 21 здрави хора с нормални нива на холестерола, не установи разлика в нивата на общия холестерол и LDL. Изглежда, че има няколко обяснения за това. Палмовото масло съдържа висок процент мононенаситени киселини (40℅). Наситените мастни киселини, съдържащи се в него са палмити (44℅) и стеаринова киселина (5℅), но не повишават нивото на холестерола в кръвта на доброволците с холестерол в рамките на нормални стойности.

Последните проучвания при животни показват, че палмовото масло стимулира синтеза на защитен HDL холестерол и премахва вредния LDL холестерол. Също така, както се оказа, палмовото масло, в сравнение с полиненаситените масла, крие незначителен риск от развитие на рак. Това може да се дължи на съдържащите се в него токотриеноли.

В допълнение, професор Карол от Центъра за човешкото хранене в Университета на Западно Онтарио и Дейвид Кришевски от Уистър институт  наскоро заключиха, токотриенолите в палмовото масло са ефективни противоракови средства. Тези данни са потвърдени след клинични проучвания на пациенти с рак.

Какво е полезно в палмовото масло?

Наскоро в Междунаридния конфетентен център в Бирмингам на Конгреса по биомедицински науки, д-р Огунбий говори за потенциала на червеното палмово масло в лечебния процес. Палмовото масло съдържа богата балансирана смес от наситени, мононенаситени и полиненаситени мазнини, които осигуряват по-високо ниво на биологично достъпни хранителни вещества, отколкото всеки друг растителен източник.

Подобно на кокосовото масло, палмовото масло е богато на триглицериди със средна верига, които мобилизорат мастните депозити, повишават метаболизма и са отличен източник на енергия.

>> Вижте също

Нискомаслените млечни продукти осигуряват висококачествени протеини, въглехидрати и важни витамини като витамин D, калий и калций.

Палмовото масло е богат източник на антиоксиданти, особено витамин Е. Отдавна е известно, че витамин Е е комплекс от много компоненти, разделени на два групи: токофероли (алфа, бета, гама и делта) и токотриеноли (алфа, бета, гама и делта). Въпреки че алфа-токоферол е формата, най-често продавана като витамин Е, за оптималното му усвояване се изисква пълната гама от токофероли и токотриеноли.

Супер-антиоксидантите токотриеноли са особено важни за доброто здраве. Тези естествени вещества играят защитна роля в борбата срещу стареенето на клетките, атеросклерозата, рака, артрита и болестта на Алцхаймер.

В допълнение, изследователите предполагат, че токоферолите и токотриенолите са съставни вещества, които помагат за намаляване на щетите при сърдечен удар.

Така, палмовото масло осигурява не само тялото с есенциални мастни киселини, необходими за правилното развитие и растеж, но също така съдържа много витамини, антиоксиданти и други фитонутриенти, които са важни за доброто здраве.

Например червеното палмово масло дължи цвета си на каротеноиди като бета-каротин и ликопен – същите хранителни вещества, които дават цвят на доматите, морковите, и други плодове и зеленчуци, оцветени в оранжево и червено. Каротените са ценни хранителни вещества и мощни антиоксиданти. Те са важни, защото тялото ги превръща във витамин А. Дефицитът на витамин А може да доведе до слепота, слаби кости, снижаване на имунитета и намаляване на умствените функции, както и способността за учене.

Други факти за палмовото масло

  • Палмово масло се съдържа в около половината от пакетираните продукти, които се продават по магазините.
  • Палмовото масло е първото сертифицирано устойчиво растително масло в света.
  • Палмовото масло се произвежда чрез пара и пресоване. Подобен метод се използва за производството на зехтин.
  • Палмовото масло не съдържа транс-мазнини и ГМО.
  • Палмовото масло е полезно. Това е най-богатият източник на витамин Е, токотриеноли, които поддържат здравето на мозъка и сърцето. Червеното палмово масло съдържа повече каротин (провитамин А), отколкото морковите.
  • Палмовото масло може да ви помогне да отслабнете. То съдържа полезни наситени мазнини, така че можете да консумирате по-малко калории.
  • Палмовото масло има натурална миризма и мазна текстура. Това е универсален заместител на други растителни масла. Той може да се използва в повечето рецепти, включително хлебни изделия. Издържа на високи температури, което го прави отличен избор за маринати и пържене.
lipoin-728x90-1-new3

Автор: Mariela

Споделете в
468 ad

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*