Най-добрите витамини и минерали за вашите зъби

Човешкият организъм има жизненоважна нужда от разнообразие на витамини и минерали. Благодарение на тези вещества, костите растат по-бързо и имунната система укрепва. Но, някак си забравяме, че освен това са необходими витамини и минерали за здрави зъби и венци.

Според американската Академия по обща стоматология, недостигът на специфичен витамин или минерал, може да доведе до проблеми с оралното здраве. За да улесним вашата грижа за зъбите и венците, ние ви предлагаме списък на най-полезните витамини и минерали.

Витамин А

Витамин А често свързваме с доброто зрение, но той също така е необходим, за да се поддържат здрави лигавците. Витамин А поддържа здрав зъбния емайл.

Витамин А стимулира производството на слюнка, а тя играе много важна роля в почистването на оралните бактерии и хранителни частици.

Това органично съединение се съдържа в големи количества в морковите, както и в други плодове и зеленчуци, които са с оранжев цвят(например манго и чушки).

Големи количества витамин А има в зелето и спанака. Вместо това, в тези зеленчуци има много бета-каротин, който в човешкото тяло се превръща във витамин А.

Витамин В3

Витамин В3(ниацин) участва в много редокс реакции на човешкото тяло. Неговият дефицит в организма може да доведе до язви в устата и лош дъх. Добри източници са риба и пиле.

Витамин В12 и В2

Поради липсата на витамин В12 и В2(рибофлавин) върху езика и меките тъкани в устата, могат да се появят язви. Тези витамини предотвратяват   възпаление на устната кухина. Недостигът им води до тежки случаи на възпаление на венците.

Витамин В12 се съдържа в големи количества в спанака, бадемите, пълнозърнестите тестени изделия. Много витамин В2 има в месото, рибата, млечните продукти и сиренето.

Витамин С

Витамин С е необходим за поддържане на здрава съединителна тъкан на венците. Ако има недостиг на този витамин в организма, това може да окаже сериозни увреждания върху зъбите, и венците ще започнат да кървят. Скорбутът, е сериозно заболяване на венците, свързано с липсата на витамин С.

Трябва също да се отбележи, че използването на витамин С, благодарение на флавоноидите в него, предотвратява образуването на зъбни плаки по зъбите. Източници на биофлавоноиди са портокали, кайсии, череши и др.

Богати на витамин С са цитрусовите плодове, ягодите, броколите, чушките и сладките картофи.

Витамин D

Витамин D е важен за здравето на устната кухина, тъй като чрез него се абсорбира калцият. Калциевият дефицит често води до влошаване на състоянието на зъбите, венците, и до образуването на кариеси.

Недостигът на витамин D може доведе до чувство на парене в устата, изтръпване, сухота и промяна на вкуса. Такова състояние може да бъде предизвикано и от липса на витамин С.

Добри източници на витамин D са: яйца, мляко, риба и рибено масло. Дневната доза от този витамин може да получите и от 15 минути престой  на слънце.

Витамин Е

Мощен антиоксидант, който е необходим за възстановяване на тъканите в устата. В допълнение, той намалява възпалението на венците при малки деца, когато им никнат първите зъбки.

Витамин Е се съдържа в слънчогледовите семки, ядки, зеленолистни зеленчуци, риба, авокадо, фъстъчено масло.

Калций

Достатъчно количество калций в човешкото тяло, гарантира добро състояние на зъбите. Редовната консумация на този минерал предпазва зъбния емайл. Ако тялото не получава калций, то автоматично си го набавя от костната тъкан, която вследствие на това губи плътност. Калцият се абсорбира бързо в кръвта, така че трябва да се консумира в големи количества.

Калцият защитава също от остеопороза – заболяване, при което плътността на костите намалява, включително и около зъбите.

Калцият се съдържа в млечните продукти, зеленолистните зеленчуци, карфиола, боба, соевото мляко, бадемите, сардината, сьомгата и стридите.

Фосфор

Фосфорът, както и калцият, е неразделна част част от зъбите. Калцият се абсорбира много лесно, заедно с фосфора, който се съдържа в големи количества в млякото, сиренето, червеното месо, боба, лещата, ядките и пълнозърнестите храни.

lipoin-728x90-1-new3

Автор: izdrave

Споделете в
468 ad

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*