Ненаситени мастни киселини

Мазнините в човешкото тяло играят енергийна роля и са материал за изграждане на клетки. Те разтварят редица витамини и служат като източник на много биологично активни вещества.

Мазнините допринасят за вкуса на храната и предизвикват чувство за продължително насищане. С недостига на мазнини в нашата диета, може да се стигне до такива нарушения в състоянието на тялото, като промени в кожата, очите, бъбреците, стига се до отслабване на имунологичните механизми и др. При експерименти, проведени върху животни, е доказано, че недостатъчното количество мазнини в храната допринася за намаляване на продължителността на живота.

Мастни или алифатни монокарбоксилни киселини присъстват в растения и животински мазнини в естерифицирана форма. Те са разделени на два типа, в зависимост от химическата структура и съотношението на наситени и ненаситени мастни киселини. Последните са разделени на два вида – мононенаситени и полиненаситени мазнини.

Видове ненаситени мастни киселини

Ненаситените мастни киселини са мастни киселини, които съдържат най-малко една двойна връзка във веригата на мастните киселини. В зависимост от насищането те се разделят на две групи:

  • мононенаситени мастни киселини, съдържащи една двойна връзка
  • полиненаситени мастни киселини, съдържащи повече от една двойна връзка.

И двата вида ненаситени мазнини се намират главно в растителните продукти. Тези киселини се считат за по-здравословни от наситените мастни киселини. В действителност, някои от тях имат свойството да понижават холестерола и кръвното налягане, като по този начин намаляват риска от сърдечно-съдови заболявания. Линолова киселина, олеинова киселина, миристилолова киселина, палмитолеинова киселина и арахидонова киселина се съдържат в някои от тях.

Продукти, съдържащи мононенаситени мастни киселини

  • зехтин
  • сусамово масло
  • рапично масло
  • слънчигледово масло
  • авокадо
  • бадеми
  • кашу
  • фъстъци
  • масло

Продукти, съдържащи полиненаситени мастни киселини

  • царевично масло
  • соево мляко
  • сьомга
  • лен
  • сусамени семена
  • соя
  • слънчогледови семена
  • орехи

Ползи от ненаситени мастни киселини

Има няколко предимства, които ненаситените мастни киселини носят за нашето здраве. Храните, съдържащи мононенаситени или полиненаситени мазнини се считат за по-здравословни от тези, съдържащи наситени мастни киселини. Факт е, че молекулите на наситените мастни киселини, влизащи в кръвта, са склонни да се свързват помежду си,което води до образуването на плаки в артериите. На свой ред, ненаситените мазнини се състоят от големи молекули, които не изграждат съединения в кръвта. Това води до тяхното безпрепятствено преминаване през артериите.

Основното предимство на ненаситените мазнини е способността да намаляват нивото на “лошия” холестерол и триглицеридите, което води до намалена вероятност от сърдечни  заболявания, като удар и инфаркт. Разбира се, почти е невъзможно да се премахнат всички наситени мазнини от храната, но много от тях могат да бъда заменени с ненаситени мазнини. Например, преминаването към маслиново или рапично масло за готвене, може значително да намали приема на наситени мазнини.

Диетичните мазнини съдържат мастноразтворими витамини като витамини А, D и Е, които са необходими за поддържане на добро здраве. Витамини А и Е са антиоксиданти и помагат за поддържането на имунната система, така че да останем здрави. Те също помагат в кръвообращението и предотвратяването на образуване на плаки в артериите. Витамин D е от съществено значение за растежа и развитието на костите и мускулите.

Други предимства на ненаситените мастни киселини:

  • имат антиоксидантен ефект
  • имат противовъзпалителен ефект
  • понижаване на кръвното налягане
  • намаляване на риска от някои видове рак
  • подобряване на състоянието на косата и кожата
  • подобряване на флуидността на кръвта (предотвратяване на кръвни съсиреци).

Учени от Канада твърдят, че консумацията на аминокиселината триптофан, допринася за самочувствието.

Важно: мазнините, консумирани в храната, задължително трябва да бъдат пресни. Факт е, че мазнините лесно се окисляват. В застояла или прегрята мазнина се натрупват вредни вещества, които дразнят храносмилателния тракт, бъбреците, нарушават метаболизма. При диетичното хранене, такива мазниини са строго забранени. Ежедневното изискване за здравословно хранене е 80-100 грама мазнини. При диетичното хранене, качественият и количественият състав на мазнините може да варира. Намаляване на количеството на мазнините се препоръчва при панкреатит, атеросклероза, хепатит, диабет, обостряне на ентероколит, затлъстяване. Когато тялото е изтощено и по време на възстановяване след продължителни заболявания, напротив, се препоръчва да се увеличи дневния прием на мазнини до 100-120 грама.

lipoin-728x90-1-new3

Автор: Mariela

Споделете в

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*