Омега-3, омега-6, омега-9: как да си ги набавим и защо се нуждаем от тях

Омега мастните киселини са една много популярна напоследък, комбинация от думи. Но повечето хора все още не разбират колко и кои омега мастни киселини трябва да се консумират. Ще говорим за ползите, рисковете и начните за получаване на тези важни мазнини.
Има объркване относно това, кои масла, риби и ядки са източници на здравословни мазнини и кои не. Повечето от нас поне веднъж са чували за омега-3 мастни киселини и може би дори за омега-6 мастни киселини, но какво знаем за омега-9 мастни киселини и техните ползи? Омега-3 и омега-6 се считат за незаменими, защото човешкото тяло не е способно да ги възпроизведе. От друга страна, ние сме в състояние да произвеждаме омега-9, така че необходимостта от тях е минимална.
Растителните масла се считат за основен източник на мастни киселини.
Омега-3 мастни киселини
Омега-3 мастните киселини имат много ползи за здравето, свързани главно с техните противовъзпалителни свойства. Мазнините от тази категория са разделени на три вида:
• Екозапентаенова киселина (ЕРА), чиято основна функция е да произвежда химикали, наречени ейкозаноиди, които помагат за намаляване на възпалението. Те помагат и за намаляване на симптомите на депресия.
• Докозахексаенова киселина (DHA) е около 8℅ от мозъчната маса и е изключително важна за нормалното и развитие и функциониране.
• Алфа-ланоленова киселина (АЛА) се използва от организма за генериране на енергия.
Най-висок процент на тези мастни киселини има в лененото, рапичното и соевото масла. В допълнение, ЕРА и DHA са открити в мазни риби като сьомга и скумрия.
ЕРА и DHA са най-често срещаните видове омега в добавките. Доказано е, че те ефективно лекуват и предотвратяват стотици заболявания.
Плюсове и минуси на употреба
Дефицитът на омега-3 е често срещан в много индустриализирани страни, поради увеличеното потребление на омега-6 мазнини в преработените храни и растителните масла. Един възрастен консумира омега-6 и омега-3 в съотношение 20:1, а в идеалния случай – 2:1.
Този дисбаланс може да доведе до хроничен възпалителен процес в тялото. Някои от най-честите заболявания, причинени от неправилен баланс включват:
• висок холестерол
• депресия
• рак
• възпалително заболяване на червата
• диабет
• артрит
• безплодие
• болест на Алцхаймер
• макулна дегенерация
Използването на добавки, богати на висококачествени DHA и ЕРА, ще помогне за възстановяване на правилния баланс на омега-3/омега-6, което ще доведе до подобряване на цялостното здраве. В допълнение към намаляване на възпаленията и предотвратяване на хронични заболявания, омега-3 се свързва също с:
• Подобряване здравето на сърцето
• Подкрепящо психичното здраве (намаляване на симптомите на депресия, шизофрения и биполярно разстройство)
• Намаляване на теглото и размера на талията
• Намаляване на мастните депозити в черния дроб
• Предотвратяване на деменция
• Укрепване на здравето на костите
• Предотвратяване на астма
• Укрепване на косата и ноктите
Омега-6 мастни киселини
Омега-6 мастни киселини са незаменими мастни киселини, но те не са толкова популярна тема. И все пак, нашият организъм се нуждае от омега-6, тъй като не е в състояние да ги произежда. Тези мастни киселини се освобождават в тялото с храната и играят важна роля в мозъчната активност и развитието на организма. Полиненаситените мастни киселини помагат за стимулиране растежа на косата, състоянието на кожата, поддържане на здравето на костите, репродуктивната система и регулиране на обмяната на веществата.
Има няколко различни вида омега-6 мастни киселини. Най-често срещаните форми са в растителните масла (слънчогледово, царевично, памучно и соево)
Плюсове и минуси на употреба
През последните двадесет години омега-6 мастни киселини са спечелили не много добра репутация. Това до голяма степен се дължи на факта, че някои омега-6 мастни киселини са склонни да стимулират клетъчното възпаление. Изследванията на функцията на тези киселини показва, че повишено количество омега-6 може да играе роля в развитието на определени заболявания.
Всъщност, омега-6 играят важна роля в здравето и развитието на тялото, ако са балансирани с омега-3. През последните няколко десетилетия, диетата на европейци и американци се промени драматично. Сега типичното американско хранене съдържа 15-25 пъти повече омега-6 от омега-3. Този дисбаланс води до факта, че омега-6 се превръщат в “диетичен враг”.
Проучванията показват, че приемането на добавки с омега-6 мастни киселини:
• Значително намаляват симптомите на ревматоиден артрит
• В допълнение към лекарствата за лечение на рак на гърдата са по-ефективни и от самите лекарства.
• Ефективно намаляват телесното тегло
Омега-9 мастни киселини
Омега-9 мастните киселини са част от класификацията на ненаситените мазнини, които се съдържат в растителните и животинските мазнини. Те са известни също като олеинова киселина или мононенаситени мазнини и се съдържат в храни като шафраново, маслиново и рапично масла, както и в някои ядки. Омега-9 се попълва редовно в организма. Трябва ли да се притесняваме от нивата на тази мастна киселина в организма?
Плюсове и минуси на употреба
Важно е да разберете, че възпроизводимите мазнини в организма предлагат голям брой ползи. На първо място, те помагат да се намали риска от сърдечно-съдови заболявания и инсулт, свързани са с повишените нива на енергия, намаляват раздразнителността и подобряват настроението.
Някои скорошни изследвания дори показват, че те помагат на хора с неврологични заболявания (болест на Алцхаймер и адренолевкодистрофия – сериозно генетично заболяване, което засяга надбъбречните жлези, гръбначния мозък и нервната система).
Балансирана консумация на омега мастни киселини
За дa се балансира нивото на тези мастни киселини, може да се обърнете към Средиземноморската диета. Тя включва ограничено количество месо и достатъчно количество храни, богати на омега-3 мастни киселини, например, пълнозърнести храни, риба, зехтин, чесън и умерена консумация на вино.
Проучванията на тази тенденция показват, че хората, които следват такива хранителни препоръки, е много по-малко вероятно да развият сърдечни и много други заболявания. Поддържането на добре балансирана диета и ежедневния прием на добавки с високо качество, които помагат за регулиране на съотношението омега-3/омега-6, може значително да намали рисковете от много заболявания.
lipoin-728x90-1-new3

Автор: Mariela

Споделете в
468 ad

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*