Сушени плодове: ползи и вреди

Хранителните свойства, уникалната структура и дългосрочната трайност на сушените плодове, ги правят един от най-популярните продукти.

Сушените плодове се считат за естествен склад на витамини и микроелементи, по всяко време на годината. Те съдържат  витамини А и група В, висока концентрация на глюкоза, фруктоза, целулоза, магнезий, калций, калий, фосфор, йод, желязо, натрий.

Този химичен състав ги прави изключително полезни за здравето на сърдечносъдовата и централната нервна система, и спомага за подобряване на ноктите, косата и костите, стимулира червата. В допълнение,всички сушени плодове съдържат уникален набор от хранителни вещества.

Сушените плодове могат да бъдат наречени”естествени хапчета”. Но като всеки продукт и сушените плодове крият някои”клопки”, странични ефекти и противопоказания. Какво трябва да знаем за сушените плодове, преди да станат част от постоянната ни диета?

Внимание- химически сухи плодове!

Промишлено сушените плодове може да съдържат химикали, за да им се придаде желания цвят и за защита от мухъл.

За тази цел, обикновено се използва серен диоксид. Третираните с диоксид плодове, обикновено са по-тъмни.

Безскрупулни производители често използват за обработка на сушените плодове вещества, които са несъвместими с храната: инсектициди, глицерин, токсични детергенти. Те остават на повърхността на плодовете и влизат в тялото.

Преработените химически сушени плодове изглеждат привлекателно по рафтовете в магазина. Например, сушените кайсии и стафиди имат красив златист цвят. Резултатът от тази”красота” – стомашни болки, нарушения на жлъчния мехур и червата. Ето защо, преди да консумирате такива плодове, те трябва да бъдат накиснати във вряла вода и изплакнати обилно.

Сушените плодове, които са изсушени естествен (на слънце) – са сиви и тъмни. Във всички случаи не купувайте сушени плодове по които се забелязват мухъл и плесен.

Сушените плодове са”сладка бомба”

По време на сушене, в плодовете се увеличава концентрацията на захар. В резултат на това, се получават много повече калории, отколкото в пресните плодове. Например, 100 грама сушени кайсии съдържат 230-300 калории. Затова, хора с диабет и с наднормено тегло, трябва да да бъдат много внимателни в консумирането на сушени плодове.

Трябва да се внимава за алергии, тъй като сушените цитруси например, може да предизвикат алергична реакция.

Ето и полезните свойства на най-популярните видове сушени плодове:

• Сушени кайсии – запазват повечето витамини и минерали. Те са богати на калий, каротин, органични киселини, калций, фосфор, желязо, витамин В5. Помагат за укрепване на сърцето и повишаване на хемоглобина. Благодарение на леко слабителния ефект, подобряват чревната перисталтика и подпомагат нейното прочистване. От 3 до 5 сушени кайсии на ден са достатъчни, за да получите най-доброто от тези плодове.

• Стафиди – богати на органични киселини, фибри, витамини, А, В1, В2, В5, В6 и С. Те съдържат желязо, бор, магнезий, калий, калций, хлор, фосфор. Укрепват нервната система, помагат за облекчаване на  стреса и умората, подобряват съня. Стафидите са полезни за бременни и кърмещи жени, компенсират липсата на желязо. Високото съдържание на калий и магнезий в стафидите, укрепва сърцето и помага да се нормализира кръвното налягане. Не се препоръчват стафиди, за хора с улцерозни лезии на стомашно-чревния тракт.

• Сини сливи – съдържат леко слабително вещество, влакна, органични киселини, калций, магнезий, фосфор, желязо, витамини А, В, С, РР. Един добър лек за запек и ефективно почистващи организма. Сините сливи имат холеретичен и диуретичен ефект. Това увеличава производството на стомашен сок и повишава апетита. Поради съдържанието на калций и магнезий, сините сливи са полезни при сърдечносъдови заболявания.

Предпазни мерки. Кърмачки не бива да консумират сушени сини сливи – това може да предизвика дразнене и колики на бебето.

lipoin-728x90-1-new3

Автор: sisa

Споделете в

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*