“Тъмната страна” на витамините

Според статистиката, 71 на сто от възрастните хора приемат витамини или други хранителни добавки. Всеки знае, че витамините помагат на организма, но разумно ли е да се взимат без предписание от лекар?

Дали е вярно всичко, което чуваме в рекламите и четем в интернет? Дали това не са просто трикове на производителите, които се стремят да увеличат печалбите си?

Ето четири витамина, за които си струва да се замислим, преди да ги купим.

Витамин Е

Според специалистите, препоръчителната дневна доза на витамин Е за възрастни е 15 мг(или 22,4IU). Такова количество витамини, отговаря на нуждите на 97-98% от здравите хора, но в много добавки, витамин Е варира от 200 -1000 IU в таблетка!

Проучване, направено в Университета “Джон Хопкинс”, установява, че мъжете, които приемат повече от 400 IU дневно, са изправени пред увеличение с 4-5% на риск от смърт. Друго проучване показва, че въпреки твърденията на производителите, витамин Е не намалява риска от рак на простатата. От друга страна, мъжете, които често вземат  витамин Е, са по-податливи на този вид рак.

Витамин С

В аптеките и дори в хранителните магазини, витамин С се продава като средство за профилактика и лечение на настинка и грип. Той се продава под формата на таблетки, пастили и разтворими таблетки, които съдържат 500 – 1000 мг витамин С, което е 5-10 пъти повече от препоръчваната дневна доза за възрастни.

Някои хора използват добавки, за да предотвратят настинките, а други вземат големи дози наведнъж, когато почувстват, че се разболяват от настинка. Но изследванията показват, че витамин С се отразява на настинката само в един случай – когато се приема ежедневно в малки дози, той намалява продължителността на заболяването. Ако решите да вземате ежедневно витамин С, имайте предвид, че твърде високи дози могат да допринесат за образуването на камъни в бъбреците.

Витамин А

Витамин А в големи дози е токсичен за организма. Може да се появят симптоми като гадене, повръщане и коремна болка. Препоръчителната дневна доза на витамин А за възрастни е 70-90 мг. Увеличаването на дозата, повишава два пъти риска от остеопороза и фрактура на бедрената кост.

Мултивитамини

Мултивитамините са може би най-популярната добавка. Списъкът със съставките, далеч надхвърля количествата на препоръчителния дневен прием. През последните няколко години, учените оспорват предполагаемите ползи за здравето, от мултивитамините. В едно по-мащабно проучване, което обхваща главно по-възрастни жени, употребата на мултивитамини е била свързана с повишена смъртност.

През последните осем години, при изследвания на действието на мултивитамините, не са открити защитни ефекти срещу сърдечносъдови заболявания и психични разстройства. Открити са слаби защитни ефекти срещу катаракта и рак.

Във всеки случай, преди да започнете да приемате хранителни добавки, най-добре е, да се консултирате с лекар. Не забравяйте, че няма по-добри витаминни комплекси от плодовете и зеленчуците! Те помагат за намаляване на риска от сърдечносъдови заболявания, рак, диабет и високо кръвно налягане, без никакви опасни, странични ефекти.

lipoin-728x90-1-new3

Автор: izdrave

Споделете в
468 ad

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*