Витамини за добро настроение

Умората и меланхолията могат да бъдат преодолени с помощта на подходящи витамини. В тази статия ще научите какви точно витамини ще ни върнат силата и енергията.

Когато сте в лошо настроение, чувствате умора и нервно изтощение, причината може да е липсата на основни витамини и минерали, които дават прилив на енергия и усещане за бодрост.

Витамини от група В

В-витамините играят важна роля в поддържането на нормалното функциониране на нервната система. По-специално, изразен положителен ефект върху нервната система упражнява витамин В1 (тиамин). Именно този витамин спомага за развитието на творческите способности, мисленето, и забавя процеса на стареене. За хората, занимаващи се с умствен труд, витамин В1 е особено необходим.

При дефицит на витамин В1 се усеща умора, сънливост, депресивно настроение и раздразнителност.

За храни с високо съдържание на тиамин се считат: бобови растения, кафяв ориз, зърнени култури, зеле, черен дроб, картофи, яйца.

Други витамини от група В (В2, В6) се съдържат в месо, плодове и зеленчуци. За витамин В12 (цианкобаламин), може да се каже, че се съдържа в малки количества в месото и млечните продукти. Този витамин се произвежда най-вече в тялото, по-специално  – при нормална чревна микрофлора.

Витамин Н (биотин)

Витамин Н (или биотин) е отговорен основно за нормалното храносмилане на протеините. Биотинът участва активно в метаболизма на въглехидратите чрез взаимодействие с панкреасния хормон.

Една от най-важните функции на биотина – насърчава глюкозния метаболизъм, като по този начин поддържа оптималната концентрация на захар в кръвта. Глюкозата е основният компонент на хранителните вещества в нервната тъкан. Ето защо, един от първите симптоми на дефицит на биотин е лошото настроение.

Източници на витамин Н са: говежди дроб, мляко, соеви продукти, бадеми, орехи и варени яйца.

Витамин С

Аскорбиновата киселина (витамин С) често се споменава като витамин на младостта и ентргията. Той навлиза в нервните клетки, които стимулират синтеза на хормона норадреналин. Този хормон помага за повишаване на тонуса и енергичността.

Най-добрите източници на аскорбинова киселина са плодовете и зеленчуците. Много витамин С се съдържа в черното френско грозде, зеле, шипка, сладък пипер, цитрусови плодове и картофи. Тези продукти съдържат и биофлавоноиди, които позволяват на витамин С да се абсорбира по-добре.

Магнезий и желязо

Магнезий – химичен елемент, който е от решаващо значение за производството на енергия. При недостиг на този елемент, човек започва да чувства слабост и умора. Магнезият участва в много различни биохимични цикли, през които тялото получава енергия. В допълнение, магнезият регулира нивата на калий в организма и работата на надбъбречната жлеза, което е много важно за нормалния енергиен баланс и поддържането на оптимална активност на оеганизма.

Що се отнася до желязото, то е необходимо за синтез на хемоглобина – носител на кислород. При липсата на желязо, човек започва да чувства слабост, умора, имунитетът отслабва и болестите зачестяват.

Природни или синтетични витамини?

Не е тайна, че е най-добре да си набавяме витамини с храната. Съдържащите се в плодовете и зеленчуците биологично активни вещества, се абсорбират много по-лесно от организма, поради което, носят повече ползи. Ето защо е много важно да спазваме една балансирана диета, богата на всички витамини и минерални групи. Разбира се, когато се появят изразени симптоми на хиповитаминоза, вашият лекар най-вероятно щв ви предпише витаминни добавки, които ще ви помогнат бързо да попълните липсата на витамини и минерали.

lipoin-728x90-1-new3

Автор: izdrave

Споделете в
468 ad

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*