Витамините от група В: полезните помощници на организма

Витамин В е комплекс от витамини, които осигуряват нормална работа на почти всяка система.

Витамините от група В са водоразтворими витамини. Те преминават от храната в кръвта веднага. Тези витамини не се натрупват в тъканите и се екскретират достатъчно бързо.

Витамините от група В участват в клетъчния метаболизъм, енергийния метаболизъм и осигуряват нормалното функциониране на нервната система. Също така, в много отношения от този комплекс от витамини зависи работата на имунната система, способността на организма да се справи с психическия и емоционален стрес.

Преди се смяташе, че групата на витамин В съдържа 12 вещества (от В1 до В12). Но едно проучване на структурата на всеки елемент от групата показва, че някои от тях са витаминни вещества или са синтезирани в човешкото тяло. Те включват В4, В8, В10 и В11.

Всяко вещество, принадлежащо към витамините от група В, си има свои собствени функции и източници. За да оцените ползите от витамин В за тялото, ви препоръчваме да се запознаете с всеки от неговите елементи поотделно.

“Семейството” на витамините от вида В

В1 (тиамин) насърчава превръщането на протеини, мазнини и въглехидрати в енергия, повлиява работата на нервната система, повишава умствените способности и помага за укрепване на косата. Съдържа се в кората на зърнените култури, в хляб от пълнозърнесто брашно, овесени ядки и елда.

В2 (рибофлавин) участва в метаболитните процеси, необходим за здравето на очите, синтеза на хемоглобина, здрава кожа и лигавици. Неговите източници са млечни продукти, яйца, месо, черен дроб, ядки.

В3 (никотинова киселина, ниацин, РР) е необходим за освобождаването на енергия от хранителните вещества, участва в синтеза на протеини и мазнини, и в биосинтеза на хормоните. Необходим е за поддържане на психично здраве и равновесие, както и за кожата. В3 се съдържа в черен дроб, ядки, бели гъби, яйца, бобови растения.

В4 (холин) е подобно на витамин вещество. Той играе роля в активността на нервната система, подобрява процесите на паметта, засяга пряко метаболизма на мазнините и защитата на черния дроб. Някои количества В4 могат да се произвеждат самостоятелно в тялото. Съдържа се в яйчен жълтък, черен дроб, мая, ядки, пшенични кълнове.

В5 (пантотенова киселина) участва в метаболизма на клетките, отговаря за регенерацията на тъканите, осигурява защита на кожата и лигавиците от инфекции. Основните източници са мая, яйчен жълтък, карантия, кисели млечни продукти, ядки, месо, риба, пълнозърнест хляб. В малки количества, витамин В5 може да бъде синтезиран от чревната микрофлора в организма.

В6 (свързани вещества – пиридоксин, пиродоксал, пиридоксамин). Участва в синтеза на невротрансмитери, включително “хормонът на шастието”, серотонин. Допринася за образуването на червените кръвни клетки, участва в синтеза на хемоглобин и полиненаситени мастни киселини. Регулира активността на нервната система. Източник на В6 са всички протеинови продукти.

В7 (биотин) е част от редица ензими, които контролират въглехидратния и мастния метаболизъм. Участва в процесите на контролиране на нивото на холестерола. Подобрява състоянието на кожата, косата и ноктите. В7 се съдържа в черен дроб, яйца, бобови растения, ядки тъмнозелени зеленчуци. Той се синтезира от здрава чревна микрофлора.

В8 (инозитол) е подобно на витамин вещество, подобно на холин. Намалява натрупването на мазнини в черния дроб, служи като антиоксидант и антидепресант, възстановява структурата на нервната тъкан,  необходим за здравето на кожата. Произвежда се от тялото самостоятелно.

В9 (фолиева киселина, фолиацин) необходим за нормалното производство на аминокиселини, от които се синтезират протеини и ДНК. В9 е необходим за правилното развитие на бебето в утробата и за възстановяване на тялото на бременната жена. Източници – тъмнозеени зеленчуци, бобови растения, месо, мляко, жълтък.

В10 (пара-аминобензоена киселина) витамин като вещество, активиращо чревната микрофлора, участва в разграждането на протеини и производството на червени кръвни клетки, необходим за здрава кожа. Съдържа се в картофи, зърнени храни, бирена мая, ядки, гъби, млечни продукти, бъбреци, черен дроб, жълтък. Той се синтезира от микрофлората на дебелото черво.

В11 (левокарнитин) – витамин като вещество, необходимо за стимулиране на енергийния метаболизъм и повишаване на защитните сили на организма. Подобрява работата на мозъка, сърцето, бъбреците и мускулите, необходим по време на тренировка. Основни източници – пшеничен зародиш, мая, млечни продукти, месо, риба.

В12 (цианкобаламин) насърчава хематопоезата, предпазва нервните влакна от разграждане, засяга регенерацията на клетките. Съдържа се в продукти от животински произход.

Липсата на витамин В може да бъде последица от недохранване, излагане на различни токсични вещества и употребата на медикаменти. Дефицитът на витамини от тази група може да се появи при заболяване на червата или след операция на стомашно-чревния тракт. Нарушаването на метаболизма на витамините В е придружено от някои генетични заболявания.

lipoin-728x90-1-new3

Автор: Mariela

Споделете в

Изпрати коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*